Logo Przyjazny psycholog

Nerwica - jakie są objawy i jak leczyć?

Nerwica. Pomoc psychologa OnLine w nerwicy.

Czym jest nerwica?

Nerwica jest to zaburzenie psychiczne, które charakteryzuje się występowaniem różnorodnych objawów lękowych. Polega na nadmiernym i niekontrolowanym stresowaniu się, obawach, fobii, niepokoju oraz lęku przed różnymi sytuacjami lub przedmiotami. Najczęściej nerwica objawia się w postaci napadów paniki, lęków natrętnych, fobii społecznej, fobii specyficznych, lęku przed oddzielaniem się od bliskich, czy też lęku przed wystąpieniem jakichś nieprzyjemności.

Objawy nerwicy mogą być różnorodne i obejmować zarówno objawy fizyczne (np. drżenie, pocenie się, duszność, bóle głowy) jak i emocjonalne (np. niepokój, nieuzasadniony strach, napięcie nerwowe). Często osoba z nerwicą doświadcza także różnych objawów somatycznych (np. zaburzeń snu, zaburzeń apetytu).

Nerwica jest chorobą przewlekłą i może znacznie utrudniać codzienne funkcjonowanie osoby dotkniętej tym zaburzeniem. Wpływa na jakość życia, relacje z innymi ludźmi oraz na zdolność do pracy i wykonywania codziennych czynności.

Leczenie nerwicy

Leczenie nerwicy obejmuje psychoterapię, farmakoterapię, terapię poznawczo-behawioralną oraz różnego rodzaju techniki relaksacyjne. W niektórych przypadkach, przy ciężkim przebiegu choroby, może być konieczna hospitalizacja. Ważne jest również utrzymanie zdrowego stylu życia, takie jak regularne ćwiczenia fizyczne, odpowiednia dieta, dbanie o sen i unikanie stresujących sytuacji.

Bardzo często okazuje się, że depresja i nerwica się przenikają – lęk może towarzyszyć depresji, tak jak depresja może dołączyć do nerwicy. W związku tym nie bez powodu oba schorzenia określa się mianem zaburzeń lękowo-depresyjnych.

Objawy somatyczne nerwicy

• drżenie rąk;
  • poczucie roztrzęsienia;
  • bóle kręgosłupa;
  • bóle i/lub zawroty głowy;
  • wzmożone napięcie mięśni;
  • duszność;
  • hiperwentylacja;
  • nadmierna reakcja układu autonomicznego: pocenie się, zimne ręce, biegunka, suchość w ustach, częste oddawanie moczu, tachykardia, bradykardia, kołatanie serca,

Głównymi, początkowymi czynnikami wywołującymi depresję i nerwicę są bez wątpienia stresory a więc długotrwały stres (np. stres w pracy, na uczelni) lub bardzo silny stres np. śmierć bliskiej osoby, rozwód. Terapia i wsparcie psychologa bardzo skutecznie wpływają na wykrycie głównych inicjatorów depresji i nerwicy i zmianę stylu życia, co prowadzi do powrotu pacjenta do pełni życia i odczuwania radości.

W przypadku potrzeby wsparcia psychologa, opanowania stresu, lęku i napięcia - rekomendujemy rozmowę / konsultację z psychologiem również online. Zapraszam.

Wszelkie podobieństwo do osób i zdarzeń jest przypadkowe. Imiona i nazwiska są fikcyjne. Wszelka zbieżność jest przypadkowa. Wszelkie przedstawione zdarzenia i osoby są fikcyjne.